Hyppää pääsisältöön

Potilas- ja asiakasviestinnän tehostaminen sosiaali- ja terveysalalla

Tekstiviestien käyttö sosiaali- ja terveysalalla tarjoaa nopean, helpon ja kustannustehokkaan tavan parantaa viestintää ja tukea potilaiden ja asiakkaiden hyvinvointia. Tekstiviestit ovat erittäin hyödyllisiä, kun tarvitaan nopeaa yhteydenottoa ja muut viestintätavat eivät ole saatavilla tai eivät ole mahdollisia potilaalle tai asiakkaalle.

Tekstiviesti tavoittaa asiakkaan aina, ja 98% viesteistä avataan todella nopeasti. Tekstiviestejä hyödynnetään, kun halutaan parantaa palveluiden saavutettavuutta tai tehostaa ja nopeuttaa viestintää. Tehokas viestintä tukee asiakastyytyväisyyttä sekä potilaiden hoitoa, ja näin ollen parantaa myös hyvinvointia. Käyttökohteita tekstiviesteille on monia ja ne vaihtelevat usein toiminnan luonteen mukaan.

Tässä muutamia yleisimpiä käyttökohteita:

  1. Ajanvarausmuistutukset:Tekstiviestit toimivat tehokkaana muistutusvälineenä esimerkiksi lääkärikäynneistä, laboratorioajanvarauksista tai muista terveyspalveluista. Tämä vähentää unohdusten sekä käyttämättä jääneiden aikojen määrää, mikä puolestaan parantaa terveydenhuollon tehokkuutta.
  2. Terveysneuvonta ja tiedotus:Tekstiviesteillä voidaan tarjota nopeaa ja helposti saatavilla olevaa terveysneuvontaa. Tämä voi sisältää esimerkiksi muistutuksia lääkkeiden ottamisesta, ohjeita jatkohoitoon hakeutumisesta tai tietoa terveydentilasta.
  3. Potilasseuranta ja -tuki:Tekstiviestejä käytetään myös osana potilasseurantaa, esimerkiksi kroonisten sairausten hoidon yhteydessä. Potilaita voidaan muistuttaa mittaamaan verenpaineensa, raportoimaan voinnistaan tai noudattamaan hoitosuunnitelmaa.
  4. Kriisitiedotus ja hätätilanteet:Tekstiviestillä tavoitetaan hätä- tai kriisitilanteessa niin potilaat kuin henkilökuntakin.
  5. Työvuoroista sopiminen ja henkilökunnan tiedottaminen:Tekstiviestillä voidaan myös kiireellisissä tapauksissa tarjota työvuoroja omalle henkilökunnalle tai sijaisiksi tarjoutuneille. Työvuoroista sopiminen voidaan vahvistaa viesteihin vastaamalla.
  6. Palautteen kerääminen ja tyytyväisyyden mittaaminen:Asiakkailta ja potilailta voidaan kerätä palautetta ja arvioita palveluista tekstiviestien avulla, mikä auttaa parantamaan palveluiden laatua ja asiakaskokemusta. Tekstiviesti voi toimia myös vain viestintäkanavana, ja kysely täytetään verkkosivulla linkin kautta.

Monipuolinen palvelu sosiaali- ja terveysalan viestintätarpeisiin

16100 Connectilla voit lähettää ja vastaanottaa tekstiviestejä, lähettää sähköposteja, luoda tyytyväisyyskyselyitä tai esimerkiksi käydä selaimessa chat-luontoista asiakaspalvelukeskustelua tekstiviestien välityksellä.

Connectiin kirjautumisessa voidaan käyttäjätunnusten tai automaattisen IP-verkonkirjautumisen lisäksi hyödyntää organisaation omia Google- tai Microsoft Entra -tunnuksia. Peruspalveluina kaikille asiakkaille ovat käytössä yhteystietojen hakupalvelut, tekstiviestien lähetys, kontaktiryhmät sekä viestipohjat.

Connect-palveluun voidaan asiakas- tai käyttäjäryhmäkohtaisesti lisätä ominaisuuksia omina moduuleinaan. Hyödyllisiä lisämoduuleita sosiaali- ja terveysalan toimijoille ovat esimerkiksi SMS-dialogi ja tyytyväisyyskyselyt.

SMS-dialogi

Miten SMS-dialogi -palvelu toimii?

  1. Kirjoitat viestin, jonka haluat lähettää ryhmälle esimerkiksi tarjolla olevasta työvuorosta.
  2. Valitset ryhmän/vastaanottajat, joille haluat työvuorotarjouksen lähettää.
  3. Lähettäjätunnukseksi laitetaan long code -numero, johon pystyy vastaamaan. Viesti lähtee kaikille vastaanottajille samasta numerosta.
  4. Vastaukset tulevat inboxiin yksityiskeskusteluiksi, joissa näkyy myös viestihistoria. Näin tiedät aina, mihin viestiin henkilö on vastannut.

Tyytyväisyyskysely

Miten tyytyväisyyskysely toimii?

  1. Luot kyselyn Connect-palvelussa, esimerkiksi potilastyytyväisyyden mittaamiseen.
  2. Valitset kyselyn vastaanottajat ja lähetät kyselyn.
  3. Viestiin voi vastata pelkällä numerovaihtoehdolla tai vapaamuotoisena vastauksena.
  4. Voit analysoida kyselydataa Connect-palvelussa helposti ja näet myös vapaamuotoiset vastaukset, jotka ovat ladattavissa Excel-muodossa.

Suomen 16100 Oy:n vankka kokemus sosiaali -ja terveysalan palveluiden parissa

Suomen 16100 Oy on vastuullinen tieto- ja hakupalveluihin erikoistunut kotimainen huippuosaaja. Olemme tuottaneet laadukkaita ja edullisia tieto- ja yhteyspalveluita sadoille yrityksille sekä julkisen sektorin asiakkaille Suomessa.

Kysy lisää ratkaisuistamme sote-alan tarpeisiin!

Ota yhteyttä